Vandaag geopend 12:00 - 17:00

Blog | De ultieme ontspanningstips

7 juni 2022

Je wilt net iets gaan pakken…maar je bent ineens vergeten wat. "O ja, de sleutels!" Dit soort ‘vergeet momentjes’ heeft iedereen weleens. Maar als je langere tijd aan stress, burn-out of spanning blootgesteld wordt, dan kan het zijn dat je brein minder goed gaat functioneren. Hierdoor kun je bijvoorbeeld vaker dingen gaan vergeten, snel afgeleid zijn en gevoeliger zijn voor negatieve emoties. Door je hersenen voldoende rustmomenten te geven, kan je dit voorkomen en krijg je weer meer energie en focus. 😌

Relax and don't stress!

Ontspanning is belangrijk voor je lichaam en geest. Chronische stress kan namelijk leiden tot een verhoging van het stresshormoon cortisol in je bloed. Daardoor kunnen je kortetermijngeheugen en je concentratievermogen verslechteren en kan je last krijgen van depressies en angststoornissen. Gelukkig hebben we daarom weer een goede reden om te gaan sporten, want sporten remt de productie van cortisol waardoor de stress vermindert!

Relax and don’t stress. 

"Ondanks dat sporten in het algemeen helpt om te ontspannen, kan sporten ook een korte stressreactie in het lichaam geven. Dit is meer een lichamelijke reactie, omdat je lijf even hard moet werken om zich in te spannen. Zorg er daarom voor dat je na het sporten bewust tijd besteed aan ontspanning. Dat kan door te mediteren of door even te rekken en strekken. Maar het helpt ook om rustige muziek met lage BPM (Beats Per Minute) te luisteren."🎶

Handige tips voor (meer) ontspanning:

  • Regelmatig sporten en bewegen. Bij Intersport, Perry Sport en So Low kan je terecht voor meerdere sportattributen.
  • Maak iedere dag bewust tijd voor een ontspannende activiteit, plan je ontspanningsmoment eventueel in je agenda. Voor leuke agenda’s kan je terecht bij Bruna en Hema.
  • Bedenk wat jou ontspanning geeft. Voor de één is het een wandeling, voor de ander een stuk fietsen, een avond dansen, een goed gesprek met een vriend(in) onder het genot van een kop thee bij Bagels & Beans of gewoon lekker kokkerellen met de beste kookspullen van Kookshop de Pepermolen.
  • Zorg voor een regelmatig ritme, waarin je inspanning afwisselt met ontspanning. Een regelmatig ritme zorgt voor overzicht en een opgeruimd gevoel in je hoofd. Dus sta iedere dag rond dezelfde tijd op en ga rond dezelfde tijd naar bed. Deel je dagen ongeveer hetzelfde in qua activiteiten. Maar probeer ook een vast ritme wat betreft je eetschema aan te houden, bijvoorbeeld door iedere dag om 10.00 uur een pot thee te zetten of om 15.00 uur standaard een stuk fruit eten.
  • Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Bij Blokker en Xenos kun je alles vinden om je huis aan kant te brengen. Probeer ’s ochtends na het ontbijt je huis op te ruimen, zodat je in een opgeruimde omgeving de dag doorbrengt of thuiskomt.
  • Schrijf: schrijf gedachten of emoties op of maak een ‘to do lijst’. Door op te schrijven wat er in je hoofd omgaat, kun je jouw hoofd leeg maken en makkelijker loslaten. Dat ontspant.
  • Doe ontspannings- en ademhalingsoefeningen. Hier zijn ook handige apps voor om je daarin te begeleiden. Voorbeelden zoals Headspace, Calm en Happify zijn voorbeelden van de verschillende apps die worden aangeboden.
  • Ga na waar de stress vandaan komt. Houd een dagboekje bij zodat je bewust patronen en bijbehorende signalen van stress leert herkennen.
  • Luister naar rustgevende geluiden van bijvoorbeeld vogels of de zee, of luister naar je favoriete muziek! Bij T-mobile kun je de mooiste mobieltjes halen met goed geluid voor je favo muziek en bij de Mediamarkt haal je de beste speakers/boxen.
  • Beweeg in de natuur; dat heeft een bewezen ontspannen effect.
  • Knuffel met je kinderen, je geliefde of een huisdier. Knuffelen helpt te ontspannen en na 20 seconden knuffelen komen er hormonen vrij waar je je gelukkiger door voelt.
  • Zoek warmte want warmte helpt het lichaam ontspannen. Neem een warm bad, ga veilig zonnen of ga naar de sauna.
  • Doe eens even niks! Schakel de tv uit, leg je telefoon weg en doe even helemaal niks.
  • Wees creatief: zoek een hobby waarin je jouw creativiteit en emotie kwijt kunt. Bijvoorbeeld schilderen, fotografie, puzzelen of een instrument bespelen.

Meer te weten komen over gezonde voeding en zelf beginnen met sporten? Schrijf je dan in voor een gratis FitCity les!

Liefs, Team FitCity
Lotte & Kevin