Vandaag geopend 09:30 - 17:00

Blog | Hoe jij je conditie kan verbeteren

14 juni 2022

Als we het hebben over conditie, dan bedoelen we het uithoudingsvermogen. Let maar eens op hoe lang je het volhoudt om een sprintje te trekken naar de bushalte, zonder buiten adem te raken. Als je hier snel buiten adem raakt, kan het zijn dat je uithoudingsvermogen niet heel erg goed is. Gelukkig zijn er verschillende manieren om je conditie te verbeteren met sporten. Wij helpen jou daar maar al te graag bij! 🤩

Voordelen van een betere conditie

Als je uithoudingsvermogen op peil is, dan levert dat verschillende voordelen op:

  • Het verbetert je hart- en bloedvaten
  • Het reduceert stress
  • Het helpt om af te vallen en een gezond gewicht te behouden
  • Het zorgt ervoor dat jij je gelukkiger voelt doordat het lichaam meer endorfine (gelukshormonen) aanmaakt 🥰

Eerst kijken we even wat er in je lichaam gebeurt als we het over conditie hebben. Je uithoudingsvermogen is het resultaat van twee factoren: de hoeveelheid zuurstof in je bloed en de hoeveelheid melkzuur die je lichaam uit je spieren kan verwijderen. Die hoeveelheid zuurstof hangt samen met de conditie van je bloedvaten, de conditie van je hart en het volume van je longen. Is je conditie dus meer aan de slechte kant, dan raak je snel buiten adem en gaat je hart als een gek tekeer om je lichaam toch van zuurstof te voorzien. 

Duur- en intervaltraining

Gelukkig kan jij je conditie verbeteren door te trainen. Cardiotraining kan op twee manieren worden uitgevoerd:

  • Duurtraining

Bij duurtraining sport je op een vast tempo en hou je dit tempo langere tijd aan. Op deze manier bouw je basisconditie op. Denk hierbij aan zwemmen, fietsen, maar ook schaatsen, roeien of wandelen in een stevig tempo waarbij je hartslag iets omhoog en je ademhaling sneller gaat. 🫀

  • Intervaltraining

Bij intervaltraining wissel je intensieve oefeningen waarbij je een verhoogde hartslag en ademhaling krijgt, af met rustmomenten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld HIIT (High Intensity Interval Training).

Wanneer je lekker een HIIT of een andere vorm van conditietraining aan het doen bent, kan je gebruik maken van een springtouw, boxjump, fitness matje, stopwatch of een stappenteller. Deze attributen zijn te halen bij de Intertoys, Intersport of Hema. Wil je daarnaast ook fris blijven ruiken tijdens deze heerlijke calorieverbrandende workouts? Dan zijn de deodorant / deoroller en douchegel van de Kruidvat, Etos, AH, Jumbo, Ici Paris XL of Douglas altijd een must!

Tips om je conditie te verbeteren

Het uithoudingsvermogen is iets wat je moet blijven trainen, anders gaat het weer achteruit. Gelukkig kun je met eenvoudige aanpassingen al heel veel doen om je conditie te verbeteren:

  • Pak wat vaker de fiets of ga stevig wandelen en laat de auto staan.
  • Zet de elektrische fiets in de schuur en gebruik weer een ouderwetse fiets zodat je hart en longen moeten werken.
  • Als je wandelt, verhoog dan het tempo. Hier geen fan van? Dan kan je bijvoorbeeld klusjes in de tuin of het huishouden doen in een hoger tempo. 
  • Bouw je conditie rustig op: start met 2 keer per week een stevige wandeling of fietstocht en breidt dit daarna uit naar 3 keer per week wandelen/fietsen. Je kan ook thuis rustig starten met conditietraining of in de sportschool.
  • Als je conditie eenmaal verbeterd is, is het van belang om je conditie op peil te houden. Je zult dus moeten blijven bewegen om niet achteruit te gaan.
  • Om jezelf gemotiveerd te houden, kun je met jezelf een beweegdoel afspreken. Bijvoorbeeld als je een x-aantal kilometers in een bepaald tempo hebt gefietst, geef je jezelf een leuk magazine cadeau.
  • Krijg inzicht in je progressie door te meten. Je kunt bijvoorbeeld een meter op je fiets plaatsen die bijhoudt in welk tempo je fietst en hoeveel kilometers je aflegt.
  • Plan je conditietrainingen in je agenda en doe het dan ook als je dat met jezelf, of samen met een vriend(in), hebt afgesproken.

Meer te weten komen over gezonde voeding en zelf beginnen met sporten? Schrijf je dan in voor een gratis FitCity les! 👀

Liefs, Team FitCity
Lotte & Kevin