Vandaag geopend 09:30 - 17:00

Blog | Groen, groener, groente!

21 juni 2022

Weet jij eigenlijk hoeveel groente je dagelijks nodig hebt? Kom jij ook iedere dag aan je dagelijkse portie groente? Uit onderzoek blijkt namelijk dat maar liefst 86% van de Nederlanders niet aan de dagelijkse benodigde hoeveelheid groente komt. Dat terwijl het eten van groenten zoveel oplevert! Lees snel verder voor alle tips en tricks om dagelijks meer groente binnen te krijgen! 🥦 🥦

Lager risico op ziekten

Dagelijks heb je 250 gram groente nodig voor de gezondheid van je lichaam. In groente zitten namelijk vezels. Die verlagen het risico op onder meer hart- en vaatziekten en het risico op diabetes type 2. Daarnaast draagt het eten van veel groente bij aan het verlagen van de bloeddruk en cholesterol.

Groente eten helpt bij afvallen

Dat groenten zo gezond zijn komt door alle vitamines, mineralen en bioactieve stoffen die erin zitten. Het zijn namelijk bronnen van onder andere:

  • Foliumzuur: dit verkleint de kans op geboorteafwijkingen
  • Vitamine C: voor een goede weerstand (en tegen scheurbuik);
  • Magnesium: tegen spierkrampen
  • IJzer: voor de vorming van rode bloedcellen en tegen bloedarmoede en nog veel meer! 

Het eten van groente helpt ook om gezond op gewicht te komen en te blijven. Met sporten verbrand je calorieën, maar als je wilt afvallen zul je vooral naar je voedingspatroon moeten kijken. Zolang de voedselinname meer calorieën bevat dan dat een lichaam verbruikt, zal er overgewicht blijven. Groenten bevatten weinig calorieën, zijn voedzaam en geven een verzadigd gevoel. Kortom, lets go green! 🥰

Kids en groente

Natuurlijk wil je ook dat je kids voldoende groente binnenkrijgen. Groente is iets wat zij moeten leren eten, dus probeer het zo lekker mogelijk voor ze te maken en biedt het ze eerst een paar keer aan zodat ze eraan kunnen wennen. Zet de groente die je kids alel superlekker vinden gewoon elke week op het menu. Als je het echt niet meer weet kun je altijd terugvallen op de ouderwetse verstop truc. Meng bijvoorbeeld verse gepureerde pompoen door de pannenkoekenmix (de pannenkoeken smaken alleen maar lekkerder!) of pureer gekookte worteltjes en meng door de tomatensaus voor bij de pasta.

Handige tips om meer groente te eten:

Welke tips maken het makkelijker om voor jou groente te eten! Hier hebben wij er tien voor jou op een rij: 

  1. Pak een keukenweegschaal erbij en weeg eens een paar dagen achter elkaar je groenten af. Kom je met gemak aan minimaal 250 gram groente? Top! Maar merk je dat het lastig is om aan minimaal 250 gram te komen? Dan is er werk aan de winkel.
  2. Begin bij het avondeten, een moment dat groente meestal op het menu staan. Probeer de helft van je bord met groente te vullen, een kwart van je bord met volkoren rijst/pasta of aardappels en een kwart met iets van een vlees(vervanger) of vis. 
  3. Als je een extra portie/schep eten wil bij je avondmaaltijd, schep dan dus vooral een extra portie groente op.
  4. Denk ook eens aan groente bij de lunch of bij je ontbijt. Maak een smoothie met spinazie of bietjes, geniet van een wrap gevuld met groente of een vers gemaakte soep.
  5. Dan zijn er nog tussendoortjes: ook deze kunnen bestaan uit een groentesnack. Vervang bijvoorbeeld het Cup a Soup moment om 16:00 door een snack met wortels en hummusdip, of maak een frisse mix van schijfjes paprika/komkommer/appel, of neem wat snacktomaatjes met verse basilicum er overheen gestrooid.
  6. Als je naar kantoor gaat of op pad bent, hoeft dat geen reden te zijn om je dagelijkse portie groenten te missen. Er zijn namelijk verschillende en handige Tupperware bakken te koop waar je ’s ochtends je lunch of snack met groenten in kunt stoppen. Klaar is kees!
  7. Tupperware is een goede vriend vanwege de handigheid als het gaat om ‘mealpreppen’. Dit betekent dat je maaltijden van tevoren klaarmaakt. Denk bijvoorbeeld aan een grote pan verse courgettesoep of pastinaaksoep: verdeel de soep over vier Tupperware bakjes en bewaar in de vriezer. Op die manier heb je altijd een gezonde groente hap binnen handbereik.
  8. Denk ook eens aan een groente-alternatief voor rijst en pasta, zoals bloemkoolrijst, broccolirijst en courgettini. Dan kom je al gauw aan het minimum van 250 gram groente per dag!
  9. Zorg er trouwens ook voor dat je altijd diepvriesgroente in huis hebt. Het is vers, gezond, lang houdbaar en bovendien in kleine porties te gebruiken.
  10. Laat je inspireren door allemaal lekkere en eenvoudige groente-recepten in apps van supermarkten en op de site van het Voedingscentrum. Koop voor de afwisseling een leuk kookboek met groente in de hoofdrol om te ontdekken wat er allemaal mogelijk is. 🧐

Meer te weten komen over gezonde voeding en zelf beginnen met sporten? Schrijf je dan in voor een gratis FitCity les!

Liefs, Team FitCity
Lotte & Kevin